Marianne Heeres
Ik wilde zo graag….
Ik wilde zo graag roepen: ‘Dat is niet eerlijk!!’ toen mijn kleuterjuf tegen me zei dat ik in de pauze binnen moest blijven om een tekening opnieuw te maken, alleen omdat ik de opdracht anders had begrepen…
Ik wilde zo graag zeggen: ‘Ik snap het niet!’ in plaats van dat ik wegkroop in de klas en maar hoopte dat ik geen beurt kreeg als ik het antwoord niet direct wist, terwijl iedereen wist dat ik slim was.
Ik wilde zo graag lachen als ik een foutje maakte en het opnieuw proberen, in plaats van dat ik me dom voelde en een rood hoofd kreeg omdat fouten maken nog zo nieuw voor me was.
Ik wilde zo graag mijn mening zeggen, in plaats van dat ik bang was dat anderen mij de rug zouden toekeren als ik iets heel anders dacht dan de rest.
In 2018 nam ik een besluit. Een besluit dat mijn leven zou veranderen. Maar voor ik zover kwam, lagen er vele, onnodig stressvolle jaren achter mij.
Anders zijn
Als kind voelde ik me ‘anders’. Ik was snel van begrip, veel sneller dan mijn leeftijdgenootjes. Ik leefde intens. Emotionele en zintuiglijke filters leken te ontbreken. Ik had een sterk rechtvaardigheidsgevoel en een kritische blik. Ook had ik een helikopterview. Ik zag problemen, oorzaken en gevolgen als een geheel. Dat bleken mijn vriendinnetjes en klasgenootjes niet te hebben.
Om het ‘gat’ met de ander te dichten, paste ik me aan en ging ik heel erg mijn best doen. Ik werkte hard, haalde prima cijfers, deed zoveel mogelijk mee met anderen. Dat kostte veel energie, heel veel energie. Maar er was niemand in mijn omgeving die dat zag. Niemand die aan me vroeg: hoe gaat het met je? Kan ik je ergens mee helpen?
De mythe van presteren en leren
Lange tijd geloofde ik dat je alleen slim bent als je de beste prestaties levert. Nu weet ik dat dàt een groot misverstand is, een mythe zelfs. Een mythe met grote gevolgen.
Ik leverde als kind zeker niet de beste prestaties. Ik kon prima leren, kwam goed mee, volgde keurig het schoolpatroon ‘zoals het hoort’. Maar ik had eigenlijk geen idee van mijn kwaliteiten en wist nauwelijks waar ik ècht blij van werd. De gevolgen? Een stevig gebrek aan zelfvertrouwen, weinig energie, en een flinke dosis wantrouwen naar mijn omgeving. Ik dacht dat ik nergens goed in was of hooguit gemiddeld. Ik wist niet wat ik leuk vond, ik paste mij overal zoveel mogelijk aan om maar niet op te vallen en durfde nauwelijks nieuwe uitdagingen aan te gaan. Bang dat ik door de mand zou vallen dat ik veel te weinig capaciteiten zou hebben. Ik had een flink mindset probleem dus, maar dat wist ik toen nog niet. Ook wist ik nog niet hoe schadelijk deze manier van leven zou blijken te zijn.
Het was traumatisch en dat is nog altijd merkbaar. Mijn lijf registreert met uiterste precisie wanneer situaties onveilig (zouden kunnen) zijn. Alle zenuwcellen staan direct op scherp. Ik kan dan zomaar weer een rood hoofd krijgen en minder goed uit mijn woorden komen.
Gelukkig weet ik nu hoe het werkt met die zenuwen. Ik weet ook dat dit trauma nooit meer helemaal weggaat, maar dat het wel langzaamaan veel minder heftig is worden. De scherpe kantjes zijn er inmiddels helemaal vanaf. Hoe dat zo is gekomen? Ik had muziek!
De magie van muziek
Muziek hield mij echt op de been. Ondanks alle stressvolle gebeurtenissen genoot ik van alles wat muziek was. Ik luisterde van jongs af aan veel naar (klassieke) muziek, speelde blokfluit en viool, zat in jeugdorkesten, kwam per ongeluk op het conservatorium terecht, had daar veel plezier, ontmoette gelijkgestemden en deed prima eindexamen. Ik deed natuurlijk podiumervaring op en kwam erachter dat een muziekinstrument een prachtig middel is om een verbinding te creëren tussen mijn gevoel en de buitenwereld. De taal van de muziek bleek universeel. Opeens kon ik contact met anderen leggen zonder taal. Muziek bleek te verbinden en tegelijkertijd kon ik daarin mezelf zijn.
Toch was het gevoel van ‘anders’ en ‘niet goed genoeg’ zijn nog steeds niet helemaal weg. Ik volgde de ene studie na de andere en werkte overal en nergens. Tot 2018. Dat was het jaar dat ik bij Novilo startte met de opleiding tot Specialist Hoogbegaafdheid.
Hoogbegaafd
Ik had in mijn muzieklespraktijk gemerkt dat er relatief veel hoogbegaafde kinderen langskwamen en ik herkende ze vaak direct. Mijn eigen kinderen zijn ook hoogbegaafd en ik had me er al een poosje in verdiept. Nu was het tijd dat ik er echt àlles van wilde weten. Bij Novilo vielen vele puzzelstukjes op z’n plek. Dat voelde als een grote opluchting. Mensen waren aardig, mensen begrepen mij, het leertempo was eindelijk op mijn niveau, alle boeken en opdrachten waren stuk voor stuk interessant en ik begon eindelijk mezelf beter te begrijpen…
Kennis over hoogbegaafdheid bestond in mijn jeugd nauwelijks, en zeker niet in het onderwijs. Het algemene beeld van een hoogbegaafd persoon was iemand die bovengemiddelde prestaties leverde op school, die op z’n 14e een gymnasiumdiploma op zak had en die heel goed in wiskunde was. De Einsteins dus. En zoals gezegd, dat beeld blijkt een mythe te zijn.
Muziek en hoogbegaafdheid
Ook de studie bij Novilo rondde ik uitstekend af en ik schreef mijn scriptie over hoogbegaafdheid en muziek. Een gouden greep zo blijkt.
Inmiddels weet ik dat muziek en hoogbegaafdheid bij elkaar horen. Veel topmusici zijn hoogbegaafd en ook onder andere kunstenaars komt hoogbegaafdheid veel voor. Muziek biedt hoogbegaafden uitdagingen, leert hen om te gaan met hun intense emoties en biedt een plek om gelijkgestemden te ontmoeten.
Mijn Coachpraktijk met muziek richt zich nu specifiek op hoogbegaafde kinderen. Zij hebben het ècht nodig! Hoe jonger je leert dat fouten maken niet hetzelfde betekent als ‘dom’ zijn, en dat leren betekent: oefenen met de juiste strategieën, hoe beter het is. Succeservaringen opdoen door ergens je tanden in te zetten in plaats van het alleen te begrijpen.
Wat zou het toch fijn zijn geweest als er in mijn tijd een muziekdocent was geweest die me had begrepen. Iemand die kennis zou hebben gehad van de ‘paniekzone’, die had geweten wat ik nodig had om mezelf te leren kennen en om mezelf beter te begrijpen. Dat had me veel ongezonde jaren van stress bespaard. Daarom ben ik naast mijn Coachpraktijk met muziek een tweede bedrijf gestart onder de naam Wijsjedeweg. Samen met collega Anne Vos-van Dijk organiseer ik webinars voor muziekdocenten om hen te informeren over hoogbegaafdheid en hoe je hoogbegaafde leerlingen het beste kunt ondersteunen tijdens de muziekles. Ik gun echt alle hoogbegaafde kinderen die muziek willen maken een goed geïnformeerde muziekdocent zodat ze zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen.
En nu?
En hoe het nu met me gaat? Ik ben nog altijd ‘anders’ maar zie en ervaar het nu als een kracht. Ik sta voor de camera (wie had dat gedacht!) zonder een rood hoofd (nou ja meestal dan ;-)) Ik durf mijn eigen mening te verkondigen en ja, ik kan nu eindelijk lachen om mijn eigen fouten :-)
Als je me nog beter zou kennen, dan zou je ook nog weten dat:
Ik geen dag voorbij laat gaan zonder muziek te maken of te luisteren
Ik aan de manier van muziek maken kan horen hoe het met iemand gaat
Ik officieel KinderTalentenFluisteraar ben en daarmee kinderen heel blij maak!
Ik doorga tot ik een oplossing zie, hoe lastig het gedrag van een kind soms is
Ik een kennisspons ben als het over menselijk gedrag en hoogbegaafdheid gaat
Ik elke avond MOET lezen, anders kan ik niet slapen
Ik enorm van bloemen hou, vooral die uit de tuin
Ik het liefst 1-op1 gesprekken voer, maar liever niet teveel over koetjes-en-kalfjes
Ik dol ben op tomaatjes, maar niet zo erg op chocolaatjes…
Denk je nu diep in je hart: hopelijk ontdekt MIJN kind zijn talenten en valkuilen wat eerder zodat het lekker in z’n vel kan zitten? En wil je graag tools om je kind daarbij te ondersteunen? Neem dan vandaag nog contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek:
Bel me 0594-502922, mail me reageer@muziekopmaatzuidhorn.nl of vul het contactformulier in.
Weet je welkom!
MUZIEK OP MAAT ZUIDHORN
In 2008 richtte ik ‘Muziek op Maat’ op met het doel om op een nieuwe, creatieve manier muzieklessen te kunnen bieden aan jonge kinderen. Ik ontwikkelde daarvoor de succesvolle en speelse beginnerscursus Blokfluitland.
OP MAAT
Om hoog- en meerbegaafde kinderen beter te kunnen begeleiden heb ik de opleiding tot Zelfstandig Talentbegeleider bij Novilo (2019) gevolgd.
Ieder kind zit anders in elkaar en heeft een eigen begeleiding ‘op maat’ nodig. Om ook ouders te kunnen helpen volgde ik de training tot Positive Discipline Parent Educator (2019).
HOOG- EN MEERBEGAAFDE KINDEREN
Op dit moment blijkt een flink deel van de jonge leerlingen die ik lesgeef meer- of hoogbegaafd te zijn. Omdat ik zelf ook hoogbegaafde kinderen heb, herkende ik bij mijn leerlingen de problemen waar deze kinderen mee worstelen.
VOLWASSENEN EN SENIOREN
In de loop der jaren ben ik bij ‘Stichting Ars Musica – Muziek en meer’ en Kunstencentrum ‘In de Klinker’ steeds meer les aan volwassenen en senioren gaan geven. Ook deze doelgroep blijkt zeer dankbaar te zijn om mee te werken. Deze mensen zijn vrijwel altijd heel gemotiveerd en enthousiast om iets nieuws te leren!
MUZIEK- EN ENSEMBE LESSEN
Op dit moment geef ik muziek- en ensemble-lessen aan kinderen, volwassenen en senioren.
Ik werk in mijn privépraktijk Muziek op Maat, bij Stichting Ars Musica Friesland en bij Kunstencentrum In de Klinker.
Andere werkervaringen deed ik op door muziekles te geven op verschillende muziekscholen in Groningen en Friesland.
Ik was senior docent om een raamleerplan te schrijven voor een muziekschool en deze te implementeren. En ik was muziekconsulent om leerkrachten in het basisonderwijs te ondersteunen bij het geven van muziekles.
MUZIKALE OPLEIDING EN ERVARING
Mijn muzikale opleiding volgde ik in Groningen, Utrecht en Amsterdam.
Blokfluit - Prins Claus Conservatorium (1995)
Muziekwetenschap – Universiteit Utrecht (1999)
Opleiding tot docent Algemene Muzikale Vorming – Conservatorium Amsterdam (2001)
Werkervaring deed ik op door les te geven in mijn eigen privépraktijk en op muziekscholen. Ik begeleidde leerkrachten in het basisonderwijs bij het geven van muziekles, en ik coach en begeleid ensembles.